Blijft een klant met veel spaargeld toch een niet-begrepen koning?
16 april 2013
De wereld van Anouschka en Ronald
14 mei 2013
Show all

Boeiende observaties

Het leuke van het schrijven van columns op deze plek is, dat ze over alle aspecten van communicatie en presentatie gaan. Soms is er met moeite één onderwerp te vinden, dat zich leent voor een column,… dan weer moet je een keuze maken uit de veelheid die zich aandient. Je kunt ten slotte ook niet over alles schrijven. In deze column beperken we ons tot een paar observaties, die de moeite waard zijn om te bespreken en als voorbeeld kunnen dienen tot verbetering.

8e Column 2013 door Pauline van Aken en Hans le Pair

Rutte en de moeilijkheid van regievoeren bij de VVD.                                                   Bij de introductie van de laatste column schreef ik het volgende: Na een zorgvuldig geregisseerd ”historisch akkoord” afgelopen vrijdag 12 april, riep de premier ons op tot het eindelijk eens aanschaffen van een nieuwe auto. Een nieuw huis mag ook, terwijl hij de horeca ‘een boost’ ging geven in het weekeinde. Optimisme is volgens Rutte de kern waar het om gaat.

Bij de presentatie van, en de communicatie over, in dit geval een belangrijk akkoord tussen de sociale partners en de Regering, is het voeren van een goede regie een absolute noodzaak. Daarmee weet je namelijk zeker dat je je wenselijke boodschap op een juiste wijze kunt presenteren. De regie was die vrijdagmiddag en -avond duidelijk een punt van aandacht. Het schoolgebouw was ruim van tevoren voor die dag afgehuurd en ”partijen waren er bijna uit” toen premier Rutte en minister Asscher zich bij het gezelschap voegden. De persconferentie daarna verliep soepel. Alle betrokken partijen hadden wat te melden en iets gewonnen, zo was de boodschap; we gaan ons uit de crisis ‘polderen’. Premier Rutte deed een dringende oproep, dat we eens wat minder somber moeten zijn. Een oproep tot positivisme zullen we het maar noemen, niks mis mee.

Dan op zondagochtend de fractievoorzitter van de VVD in de 2e Kamer, Halbe Zijlstra, bij Eva Jinek te gast. Hij bekritiseert het gesloten ‘Polderakkoord’ van de sociale partners en Kabinet. Hij ziet de ruim € 4 mld. aan besparingen niet gecompenseerd worden door een oplevende economie. Hij kondigt al aan, dat het bezuinigingspakket in augustus weer op tafel zal komen te liggen. Met Zijlstra als fractievoorzitter van zijn eigen regeringspartij, heeft Rutte geen oppositiepartijen meer nodig, zo lijkt het! Het zo gewenste positieve gevoel is zondagochtend weer snel verdwenen.

Natuurlijk zal Zijlstra zich beroepen op zijn eigenstandige verantwoordelijkheid in zijn rol als fractievoorzitter van de VVD in de 2e Kamer. Maar binnen de VVD zal er toch wel iemand hem hebben geïnformeerd over de presentatiestrategie van dit weekeinde? Ondanks het mooie voorjaarsweer die zondag, is de virtuele winst van de VVD door Zijlstra’s optreden in één keer verdampt. Weg is Rutte’s oproepeffect om minder te somberen, weg is het vertrouwen in dit Kabinet.

Kortom, het voeren van regie vooraf en tijdens presentaties is van het grootste belang. Zorg dat alle betrokkenen zijn geïnformeerd en hun boodschappen op elkaar hebben afgestemd. Zorg dat visies gedeeld worden, de doelen bekend zijn en maak duidelijke afspraken over wie wat doet en zegt.

Rutte, ”de Tsjakka-premier”                                                                                               Kunt u zich de televisie-uitzendingen van Voetbal International bij RTL nog herinneren,… tijdens het WK van 2010, vanuit het Kurhaus te Scheveningen? Ook die ene aflevering waarin Sybrand Buma te gast was. Iedere rechtgeaarde voetballiefhebber kan dat namelijk nog wel herinneren. In het praatprogramma, dat toen iedere avond werd uitgezonden, werden ook bekende Nederlanders van buiten de voetballerij als gast uitgenodigd. Deze formule was niet altijd succesvol en het ging die avond dan ook helemaal mis. Buma had te weinig voetbalbasiskennis, weinig inlevingsvermogen en bleef in zijn rol hangen van 2e Kamerlid c.q. CDA-man. Bovenal ontbeerde hij aan tafel de specifieke voetbalhumor. Zelfs René van der Gijp slaagde er die avond niet in om de sfeer erin te krijgen en haakte zichtbaar af. Dodelijk was Gijp’s opmerking een volgende avond, dat ”die avond met die politicus (de naam was bij hem niet eens blijven hangen en in zijn typerende toonzetting) drámátisch was geweest; er kwam geen einde aan”.

Kortom, bij het CDA had men Buma hiervoor moeten beschermen. De partij had vooraf beter moeten inschatten dat dit niet zijn podium was.

Hoe anders revancheerde Sybrand Buma zich het weekeinde van bovenvermeld akkoord als fractievoorzitter van het CDA in de 2e Kamer, door Mark Rutte een ”Tsjakka-premier” te noemen. Van de oppositieleiders in de 2e Kamer is zijn quote mij het meest bijgebleven. Ook de glimlach (als enige van de geïnterviewde oppositieleiders) op zijn gezicht bij de verdere uitleg van het CDA standpunt, was er niet af te krijgen; complimenten!

De conclusie die hieruit getrokken kan worden is; wees voorzichtig met (publieke en/of televisie) optredens. Zeg niet overal meteen Ja op! Bekijk van te voren of het format en de inhoud bij je passen. Neem daarom voldoende tijd voor je onderzoekende vragen vooraf aan je beslissing. Zorg dat je tijdens dit proces in contact blijft met zowel je ratio als gevoelsleven. Wanneer je niets hebt met de inhoud en ervaar je twijfel, durf dan Nee te zeggen. Zeg ook eerlijk dat je zelf geen voetballiefhebber bent en/of geen kennis van zaken hebt. Ook het antwoord op de vraag aan de redactie waarom ze jou specifiek hebben uitgenodigd, zal je helpen een zuivere beslissing te nemen. Ga je tenslotte toch in op de uitnodiging, blijf dan dicht bij jezelf en doe geen gekke dingen, ter overcompensatie. Maak in je commentaar gebruik van goede quotes of oneliners, waar je van te voren binnen je voorbereiding goed over hebt nagedacht en deze desnoods hebt doorgesproken met je partij. Vervolgens kun je daar je verhaal aan ophangen. 

Bladeren op de rails…                                                                                                                 Zo langzamerhand zijn de NS, en Pro-rail in iets mindere mate, bedrijven geworden die qua optreden in de media geen goed meer kunnen doen. Het drama met de Fyra en een voorstel om klantenonderzoek te houden, zonder de mening van de klant mee te wegen, liggen recent bij de NS publicitair zwaar op de maag. Pro-rail met nog steeds geen adequaat landelijk beveiligingssysteem en met gestolen koperen leidingen, worstelt ook met andere problemen.

Daarbij wordt ook nog eens met het imago van beide bedrijven de draak gestoken! De NS wordt de grootste busvervoerder van Nederland genoemd. Ben je te laat na een treinreis, dan wordt er direct opgemerkt ”er lag zeker weer een blaadje op de rails”.

Jarenlang heeft de spoorsector naar een oplossing gezocht voor het probleem van vallende blaadjes op het spoor, die voor vele vertragingen zorgden.                                 Welnu, de oplossing is even eenvoudig als geniaal: van tevoren de rails met water besproeien. Zowel de Telegraaf, als het AD melden op 15 april j.l. via een berichtje, dat dit lumineuze idee van een NS-machinist afkomstig is. Door het toevoegen van water hechten de bladeren zich minder aan de rails vast. Vastplakkende bladeren zorgen er in de herfst voor dat treinen bij het remmen doorschieten, wat gevaarlijk kan zijn. Daarom moeten treinen langzamer rijden, wat weer tot vertragingen leidt. Uit testen is gebleken, dat als blaadjes op de natte rails vallen, ze na een paar passages van een trein in het water oplossen. En worden de rails weer schoon.

Het kan natuurlijk zijn dat dit nieuws voor de NS en Pro-rail in een te vroeg stadium naar buiten is gekomen. Niet duidelijk is bijvoorbeeld, hoe de rails nat gehouden gaan worden. Bovendien zal het kunnen betekenen dat dit grapje een heel duur grapje kan worden, gezien het watersysteem dat dan aangelegd dient te worden op al die spoortrajecten in NL. Wie zal dat dan uiteindelijk in de portemonnee gaan voelen? De reizigers? Ik kan mij wel voorstellen, dat de PR-afdelingen van beide bedrijven vanaf nu ”in hoogste staat van paraatheid zijn”. Het is hun grootste belang om te sturen op de vorm en inhoud van het nieuws. Zorg dat er een plan de campagne klaar ligt. De kern van de boodschap is: ” We gaan het probleem van de vallende bladeren oplossen”. Als de uitvinder/machinist een interessante persoon is, gebruik hem dan in ieder geval in de publiciteitscampagne.

In contact zijn met je ratio en gevoelsleven, hoe doe je dat? Kom op 16 mei naar het BenJijBoeiend Seminar en doe hiermee een dosis inzichten en handvatten op en ontmoet beide columnisten Pauline van Aken en Hans Le Pair.

Delen