Presentatie tips & tricks
4 april 2016
Koninklijk presenteren
27 april 2016
Show all

Zo wordt een presentatie geven minder eng

Onderstaande blog is geschreven door Saskia van Huijgevoort, redacteur van RTL Z, naar aanleiding van een interview met mij. Zie ook het artikel op de site van RTL Z.

Ken je het gevoel dat je voor een groep (collega’s) staat en simpelweg niet meer weet wat je wilde vertellen? Spreken in het openbaar is voor veel mensen niet makkelijk. Zo kom je van de zenuwen af.

Zweethanden, snel praten of black-outs; ook al spreek je voor een groep bekenden of collega’s, soms neemt angst toch ineens de overhand. Het komt veel voor: 75 procent van de mensen heeft er in enige vorm last van. Het heeft zelfs een naam: Glossophobia.

Dat komt bijvoorbeeld door onzekerheid, zoals de vraag of je het wel goed doet of dat je geen belangrijke dingen vergeet te zeggen. “Vaak maken mensen zich te druk over allerlei zaken en leggen ze daardoor geen contact meer met het publiek”, legt presentatie-, en mediatrainer Pauline van Aken uit. Na haar studie logopedie wilde ze meer ervaring opdoen in het presenteren van programma’s, om haar cliënten uit de radio- en tv-wereld beter te kunnen begeleiden. Dat werd haar broodwinning, want uiteindelijk werkte ze jarenlang als presentatrice van onder andere Hart van Nederland en Actienieuws.

1. Focus je op het moment zelf
Op het moment dat angst de hand overneemt, is het lastig om te focussen op het publiek. Onhandig, want vergelijk het met gedachteloos koken of strijken: voordat je het weet zit er een brandplek op je t-shirt of stoot je een pak met meel om.

Probeer dus echt te focussen op het moment zelf. Sta je stevig met beide voeten op de grond? Wat vertel je en hoe reageert het publiek? “Bewustwording is het belangrijkst. De meeste mensen hebben niet eens door dat ze voornamelijk in hun hoofd zitten en niet aanwezig zijn, zegt Van Aken.

2. Vergeet niet te ademen
We ademen de hele dag door, maar op momenten dat het écht spannend wordt, vergeten we dat nog wel eens. “Wie de regisseur is van zijn ademhaling, kan de wereld aan”, adviseert Van Aken. “Sommige mensen praten heel lang aan één stuk door en vergeten daarbij te ademen. In het ergste geval kan je zelfs zuurstof tekort krijgen, met een blackout als gevolg.”

Het is belangrijk dat je via je buik leert ademen, zowel in rust als tijdens het spreken, legt Pauline uit. Je kunt dat oefenen door je handen op je buik te leggen en daar naartoe te ademen. Vrouwen leren zichzelf soms om minder diep te ademen, zodat ze hun buik gemakkelijker in kunnen houden, maar ook mannen kunnen last hebben van een oppervlakkige ademhaling. Zo ziet Van Aken dat vaak bij mannen die aan krachttraining doen en voor die sixpack gaan, of bij mannen met een dikke buik.

3. Denk níet na over je handen
Op het moment dat je voor een groep collega’s of vakgenoten staat, doemt er soms een groot probleem op: wat doe je met je handen? Vergeet ze en gebruik ze gewoon, vertelt Pauline. “Als ik aan je vraag hoe je vakantie was, dan denk je daar toch ook niet over na?”

Als je even niet aan het woord bent, houdt dan je handen ontspannen laag, net onder de navelstreek, tipt ze. “Wanneer je praat, is het hartstikke goed om het verhaal te ondersteunen met je handen. Dat versterkt de boodschap, met je handen ondersteun je de betekenis van je woorden.”

4. Focus je op het begin en eind van de presentatie
Veel cliënten vertellen Van Aken dat de eerste twee minuten het zwaarst zijn. “Als ze daar doorheen zijn, gaat het meestal wel oké. Het kan ook soms dat mensen moeite hebben om de presentatie af te sluiten en daar de hele presentatie nerveus over zijn.” Bereid die dus goed voor.

Gebruik 50 procent van je voorbereidingstijd voor de eerste vijf à tien minuten, tipt RTL Z-presentator en spreker Peter van Zadelhoff. ”Bijna niemand kan voor een volle zaal onvoorbereid een heel goed verhaal houden. Zelfs grote sprekers, waarbij je het niet verwacht, bereiden zich voor en oefenen. Als het begin goed gaat, volgt de rest vanzelf.” Volgens hem onderschatten vooral mannen zichzelf vaak. ”Dan staan ze voor een zaal en denken ze: ‘oef, er zijn eigenlijk wel heel veel mensen’ en beginnen ze met improviseren.”

5. Benoem onverwachtse gebeurtenissen in de zaal
Maar stel nou dat er vijf mensen tijdens je speech weglopen? Of als je een grote koffievlek op je shirt hebt? Dat is helemaal niet erg, zegt Van Zadelhoff. “Als je het maar eerlijk zegt, vergeven mensen je alles. Als je een hele belangrijke video wil laten zien, maar de beamer doet het niet, kun je ze dat gewoon letterlijk vertellen. Daarmee wek je alleen maar sympathie op.”

Contact leggen is heel belangrijk, benadrukt ook Van Aken. “Veel mensen zijn alleen maar bezig met zenden, maar door contact te leggen met publiek creëer je interactie.” Zorg daarom dat je na je presentatie nog tijd hebt voor vragen vanuit het publiek. Ook is het fijn om die extra tijd in te lassen voor het geval er iets onverwachts gebeurt tijdens je presentatie, adviseert ze.

Bron • RTL Z

Meer informatie over Pauline van Aken en het BenJijBoeiend Seminar; Klik Hier